Detta vill vi göra – frågor & svar

Föreningen Nenningesund arbetar för att öppna en historisk vattenväg som skulle göra Rådmansö till en ö igen. Sundet, som har växt igen, ska gå i sin ursprungliga sträckning söder om Södersvik i Norrtälje kommun mellan Höggarnsfjärden i väster och Prästfjärden i öster. Om sundet öppnas får man en skyddad inre farled hela vägen från Nynäshamn till Öregrund och mindre och mellanstora fritidsbåtar slipper runda Kapellskär.

 

Nenningeusund är den felande länken i en sammanhängande inre vattenväg i Roslagens skärgård. Den röda pilen i kartan visar var sundet skulle gå och hur vattenvägen då blir ”hel”. I väster kommer man ut i Hattsundet och vidare till Norrtäljeviken och norrut. I öster i Prästfjärden där man via Brevikssund kan gå inomskärs till Furusund och vidare söderut. 

Föreningen ser flera starka skäl till varför Nenningesund ska öppnas:

  • Med ett öppet sund skapas en skyddad inre vattenväg för mindre båtar hela vägen från Furusunds skärgård till Öregrund som knyter ihop Norrtälje kommuns norra och södra innerskärgårdar. Tillgängligheten till Norrtäljes nya småbåtshamn skulle öka, liksom sjösäkerheten när mindre och mellanstora båtar slipper runda Kapellskär.
  • Ett återställt vattenflöde skulle rädda den döende havsviken Öjaren vid östra inloppet och klart förbättra vattenförhållandena i Höggarnsfjärden i väster.
  • Ett nytt rekreationsområde skulle skapas för båtburna och kanotister och för friluftsliv på land längs sundet. I dag är området otillgänglig våt- och sankmark.
  • Sundet öppnar för nya möjligheter för det lokala näringslivet, framförallt inom besöksnäringen.
  • Vi får en återuppväckt historisk vattenled som kan spåras tillbaka till Kung Valdemars segelled på 1100- talet. Det var också genom Nenningesund som ryssarna gav sig av efter att ha satt Norrtälje i brand vid de så kallade rysshärjningarna år 1719.
  • Rådmansö blir en ö igen.

Vad krävs för att få öppna sundet?

För att kunna öppna sundet krävs ett tillstånd för så kallad vattenverksamhet i Mark- och miljödomstolen. Projektet anses vara omfattande och det krävs en omfattande dokumentation, många undersökningar och avtal för att få till stånd en komplett ansökan. Det är detta som styrelsen ägnat sig åt att samla in de senaste åren. Projektet kräver också en stark huvudman som både kan driva projktet i domstolen men också säkerställa genomförande och förvaltning och underhåll över tid . Underhand som styrelsen arbetade med ansökan insåg vi att vår ideella förening inte är tillräckligt stor eller stark för detta. Vi förtsod också i samtal med Norrtälje kommun att de inte är beredda att ta på sig huvudmannaskapet.  

En ny stark part

Men en ny huvudman har utkristalliserats. Hösten 2023 köpte fastighetsutvecklaren Index Residence marken där större delen av sundet ska gå. Deras plan är att bygga ett konfreneshotell och skapa en besöksdestination där Nenninge Gård i dag ligger, de ska också bygga ett större antal villor i området. Index Residence är positiva till sundet och ser hur det skulle passa bra in i deras idé om att skapa en naturnära upplevelse. I skrivande stund, juli 2024, håller de på att skapa en ny detaljplan för sitt ursprungig aproejkt och detta är i nuläget deras första fokus.

Styrelsen ser mycket positivt på denna utveckling och vi menar att förutsättningarna att förverkliga öppnandet av sundet är bättre än någonsin tidigare.

Vad skulle sundet kosta?

Mycket preliminära beräkningar som styrelsen sammanställde 2020 visade att den totala kostnaden för att anlägga sundet då skulle hamna på ca 56 miljoner kronor. Den geotekniska undersökning vi genomfört visar att sundet måste stöttas eftersom marken är så vattenfylld,  åtminstone i på den västra sidan om Rådmansövägen. I beräkningarna ingår också kostnaden för en vägtrumma, som bygger på uppgifter från experter som kommunen anlitar och från Sweco som på uppdrag av styrelsen gjort en skiss på en tänkbar lösning. I summan ingår även muddring och grävning.

En omfattande kartläggning som styrelsen gjort av liknande befintlia kanaler och sund visar också att behovet av underhåll är mycket liten och att kostnaderna därför över tid är minimala.

Hur ska projektet finansieras?

Huvudidén är att hitta olika finansieringskällor i form av bidrag och fonder. Föreningen har anlitat konsulter som gjort en första bedömning att det är helt realistiskt att hitta de medel som krävs.

Vad gäller för de som äger vattenområde och mark där sundet ska gå?

I ansökan till Mark- och miljödomstolen måste det finnas så kallade rådighetsavtal med de som äger mark- eller vattenområden där sundet ska gå.  De gamla avtal föreningen har med markägare som bifogades den ansökan vi lämnade in 2012 kommer inte att gälla för en kommande ansökan. Ett helt avgörande skäl är att  avtalsparten från projektets sida (huvudmannen) kommer att bli en annan.

Hur kan miljön påverkas?

Föreningen har genomfört en miljökonsekvensbeskrivning där alla tänkbara miljöaspekter har analyserats. Slutsatsen är att konsekvenserna överlag för miljön är små. En mycket tydlig positiv effekt kommer att bli att Öjaren räddas. Denna havsvik som är ut/inloppet på den östra sidan är i dag döende. Planen är att muddra hela denna vik och därmed ge den nytt liv. Den  ökande genomströmningen mellan havsvikarna kommer att garantera Öjaren ett nytt liv och även medföra att den västra viken syresätts mer. Avgörande är också att man konstruera sundet så att den befintliga miljön bevaras och framhävs i så stor utsträckning som möjligt, så att djur och växter kan frodas och man an njuta va de fina omgivningarna. Detta kommer bl a att gynna fisk- och fågellivet. MBK:n kommer också fram till att det inte finns något unik växt- eller djurliv som skulle kunna hotas av sundet.

Styrelsen har utöver MKB:n också låtit genomföra en miljöteknisk undersökning som har utrett vilka ämnen som finns i marken och därmed i de massor som ska tas upp. Den kom fram till att det inte finns några farliga ämnen som kan spridas.

Ett öppnat Nenningesund är givetvis ett stort ingrepp som i ett inledningsskede förändrar dagens förutsättningar. Men när det är genomfört har en vacker natur öppnats upp för besökare och ett område kommit till nytta för boende och besökare.

Frågan som Mark- och miljödomstolen ytterst ska ta ställning till är om projektet är skadligt för människor eller miljö.

Två av Sveriges främsta marinbiologer, Lena och Nils Kautsky, boende i närområdet, stöttar också aktivt projektet och har beskrivit området som ett unikt svenskt ”mangroveträskt”. De menar att fördelarna med att människor får tillgång till detta område klart överväger de ingrepp som görs för att öppna sundet.

Hur ska man hantera grumlingen vid genomförandet?

Med en ny robot-muddringsteknik kan grumling i stort sett undvikas. Styrelsen har identifierat denna så kallade lågintensiva muddringstekniken, framtagen av Teknikmarknad som är knuten till KTH, som ett mycket intressant alternativ. för muddringen av den östra havsviken, Öjaren.  Om man också stänger av flödet till de omgivande vikarna kan grumling undvikas helt.

Kommer sundet att innebära mycket mer båttrafik och hur stora båtar kan gå där?

Styrelsen har föreslagit att sundet ska passera Rådmansövägen i en trumma – denna kommer att avgöra hur stora båtar som kan passera genom sundet. Styrelsen har i sina planer sagt att trumman ska anpassas för att släppa igenom ”normalstora” fritidsbåtar. Men detta kommer givetvis vara en fråga att ta ställning till för den huvudman som driver processen. Fartbegränsningar kan också minimera störande trafik.

Det är svårt att uppskatta båttrafikens omfattning, men vad vi vet är att båtsäsongen är kort och endast aktuell under en begränsad del av sommaren.

Om du vill fördjupa dej mer i alla dessa frågor har vi samlat allt underlag vi tagit fram på denna sida: dokumentation.

Den blå linjen visar sträckningen mycket ungefärligt.

Höggarnsfjärden, sundets västra inlopp.

 

Öjaren, sundets östra inlopp.

 

På våren syns det tydligt var sundet har gått vid Rådmansövägen.

 

Västra sidan är sank. Här vet vi att sundet måste stöttas.